... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

جمعه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۷


"هفت پوند"

Seven Pounds - 2008

گابریل موچینو

http://www.imdb.com/title/tt0814314


ملودرام با چاشنی تعلیق


ارزیابی : 2/1**

ویل اسمیت بعد از دو فیلم پرفروش "هانکوک" (Hancock) و "من حماسه ام" (I Am Legend)، زیرکانه از فیلم های اکشن فاصله گرفته و بدنبال "در تعقیب خوشبختی" (The Pursuit of Happyness) بهمراه گابریل موچینو کارگردان آن، ملودرام "هفت پوند" را بازی (وتهیه) می کند.

"هفت پوند" دو وجه اصلی دارد :

1- ملودرامی است که احساسات تماشاگر را هدف می گیرد و کمتر با عقل سر و کار دارد، از همین رو تماشاگران در پایان اغلب راضی هستند ولی قانع نیستند.
2- این ملودرام بر بستری تعلیقی درباره گذشته ء بن توماس جریان دارد که زیرساختی نامناسب است، چون از منطق زیستی و سلامت عقل انسانی و بافت یکدست مورد توقع برای یک فیلمنامه به دور است.

بن توماس (ویل اسمیت) در تماس با واحد فوریتهای پلیسی تقاضای آمبولانس می کند و به اپراتور خبر می دهد که فردی خودکشی کرده : خودش! بن در تماسی تلفنی با "اِزرا" (وودی هارلسون) فروشنده ء نابینا او را مورد آزار لفظی و کنایه هایی تند و ظالمانه قرار می هد ... به آسایشگاه سالمندانی که مدیر مسئولش قرار است توسط او دچار تحولی در زندگی شود مراجعه می کند و در پی کشف بدرفتاری او با یکی از پیرزنان مقیم آنجا آشفته می شود ... در پاسخ برادرش که در جستجوی چیزی نزد اوست ، به تندی اشاره به مدیون بودن وی می کند ... و با استخراج اطلاعات عده ای از مؤدیان مالیاتی از کامپیوتر IRS (واحد درآمدهای مالیاتی خزانه داری امریکا) به عنوان مامور مالیاتی به خانه ء امیلی پوزا (روزاریو داوسون) مراجعه می کند و عدم پرداخت مالیاتهای سه سال آخر او را پوشش می دهد ... بن با کابوسهای آزاردهنده ای درباره ء گذشته اش همراه است و سعی می کند به افرادی که نامشان را در لیستی جمع کرده کمک کند ...

اولین فیلمنامه ء بلند سینمایی گرانت نیه پورته ، فیلمنامه نویس تلویزیونی از نظر عاطفی جذابیت بسزایی دارد ولی از نظر منطق متزلزل است. قهرمان ِ داستان بیشتر یک افسرده ء روانی است تا یک ایثارگر ِ همتراز ِ قدیسان، به همین جهت هم تبلیغ و تحسین رفتار بن (در اصل تیم) توماس منطقی نیست. کارهای بشدت تأثیرگذار او منطق انسانی ندارد، بیشتر رفتاری از سر ِ احساس گناه و افسردگی هستند. شروع فیلم سبک ِِ آثار تریلر را دارد ، همچنین فلاش بک های به گذشته ء بن و تعقیب مؤلفه ء تعلیقی فیلم که از جنس اصلی فیلم نیست. به نظر فیلمنامه نویس راه دیگری برای ایجاد کشش در فیلمنامه و خلق ِ قابلیت تعقیب تا نزدیک حدود حداقل 90 دقیقه پیدا نکرده و ناگزیر به تزریق تعلیق در داستانی ملودرام و روایت داستانی از دو جنس کاملا" ناهمگون شده است. جذابترین بخش های فیلم صحنه های رابطه ء بن و امیلی هستند که زیباترین بخش های آن را شکل می دهند. بهترین پیام فیلم هم شاید : "ضمن رانندگی از موبایل استفاده نکنید" باشد!

  [ ۷:۴۳ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب