... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

شنبه، مرداد ۲۴، ۱۳۸۳

بار ديگر ترسناك ترين فيلم تاريخ سينما


سايت رسمى فيلم


" جن گير : آغاز "


Exorcist : The Beginning



پدرلنكسترمرين﴿استلان اسكارسگارد﴾ گمان می كند چهره شيطان را ديده است . در سالهای بعد از جنگ جهانی دوم ، مرين بيرحمانه در چنگ خاطرات موجودی وصف ناپذير كه مرتكب سبعيتی بی حد و حصر بر عليه انسان های بيگناه حيطه كار او شده بود ، اسير بوده است . در بيداری از كابوس اعمال اين موجود ، مرين ايمان خود نسبت به انسانيت و پروردگار را از دست داده است . او ديگر بهيچ عنوان نمی تواند خود را مرد خدا بنامد .


مرين از موطن خود در هلند بشدت فاصله گرفته تا شايد از اين طريق بتواند از وحشت آنچه شاهدش بوده ، بگريزد . او ضمن سرگردانی در قاهره توسط يك كلكسيونر عتيقه به كار با گروهی باستان شناس در منطقه دورافتاده ء "توركانا" در كنيا دعوت می شود . آنها كليسايى بيزانسی را بنحوی دست نخورده و كاملا" غيرقابل توجيه از زير خاك بيرون آورده اند - درست مثل اينكه كليسا درست در روز تكميل بنا دفن شده باشد . كلكسيونر از مرين ، بعنوان يك باستان شناس تحصيلكرده آكسفورد ، می خواهد تا پيش از گروه انگليسی راز نهفته دراين كليسا را دريابد .

در زير ساختمان كليسا ، چيزی قديم تر از عمر ساختمان در انتظار بيداری نهفته است . جنون بر روستائيان و سربازان انگليسی محافظ محل حفاری ، نازل می شود . مرين بار ديگرناتوان ، شاهد قساوت بی حصر- مشابه آنچه در زمان جنگ ديده است - می شود كه دهكده بی گناه ديگری را در كام می كشد . قساوتهايی كه دعا كرده بود تا ديگر هرگز نبيند . خون بيگناهان اين بار بر دشت های افريقا جاری می شود ، و وحشت دوباره آغاز می گردد .

در جايی كه محل اصلی تولد شيطان بوده ، مرين چهره ء واقعی او را خواهد ديد .

...

از بيستم آگوست ۲۰۰۴ ﴿شش روز ديگر﴾ بار ديگردنباله ای بر شاهكار ترسناك تاريخ سينما زاييده ذهن ويليام پيتر بلاتی و دست آورد ويليام فريدكين پس از ۳۱ سال از تاريخ تولد آن ، بر پرده سينماهای امريكا خواهد رفت . چهارمين قسمت "جن گير" اين بار توسط رنی هارلين كارگردان خوش قريحه و توانای هلندی ساخته شده و پخش آن برعهده كمپانی برادران وارنر است . در اين قسمت استلان اسكارسگارد ﴿پدر لنكستر مرين﴾ و جيمز دارسی ﴿پدر فرانسيس﴾ و ايزابلا اسكوروپكو ﴿سارا﴾ بازی دارند ، ويليام ويشر بار ديگر با مضمون و شخصيت هايی از داستان اوليه ء ويليام پيتر بلاتی فيلمنامه ء فيلم را نوشته است و ويتوريو استورارو فيلمبرداری ، مارك گلدبلات تدوين ، و ترور رابين ساخت موسيقی متن آنرا بر عهده دارند .


  [ ۴:۱۴ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب


سه‌شنبه، مرداد ۲۰، ۱۳۸۳

  قاعده بازی



مايكل كين در "بيانيه"


اثر نورمن جويسون - سال ۲۰۰۳


مايكل كين بازيگری است كه از دهه ۱۹۵۰ تابحال در بيش از ۱۰۰ فيلم حضور داشته و بی ترديد دراكثريت بالايی از اين فيلم ها نقش خود را به كمال ايفا نموده است . بالشخصه تماشاگر فيلم های بسياری از او بوده ام و به تجربه دريافته ام كه به ندرت فيلم بدی از او را شاهد خواهم بود ، به همين دليل به راحتی به تماشای فيلم های قديم و جديد او می نشينم . او در كنار آل پاچينو ، رابرت دنيرو ، جين هاكمن ، ادوارد نورتون ، و ... بسياری از بازيگران حال حاضر بسادگی می توانند دليل تماشای فيلم هر كارگردانی باشند ... هر كارگردان و هر فيلمی .


جديدترين اثری كه از اين بازيگر كهنه كار و توانا شاهد بوده ام ، "بيانيه" ﴿The Statement﴾ ساخته سال ۲۰۰۳ نورمن جويسون است . تريلری نه چندان كوبنده ﴿از نظر داستانی و دراماتيك﴾ با سوايق بسيار ارجحتری مثل "عابر پياده" ماكسيميليان شل يا "جعبه موسيقى" كوستا گاوراس كه فقط به لحاظ بازی سر مايكل كين قوام می يابد .


كين در بيانيه درنقش جنايتكاری جنگی گريخته ء از عدالت و بجا مانده از حكومت ويشی فرانسه از دوران اشغال نازی هاست . او عامل اعدام ۷ يهودی بوده كه به كمك كليسای كاتوليك و در پوشش "شواليه های سنت مرى" در اختفا بسر برده و حالا از طريق يك قاضى و ارتش فرانسه از يك سو و گروهى مايل به قتل و ساكت سازی وی از سوی ديگر ، تحت تعقيب قراردارد .


داستان فيلم همان گونه كه گفته شد داستان تازه ای نيست و جويسون باسابقه هم كار بخصوصی در ايجاد هيجان و تعليق در روند پيشرفت داستان انجام نمی دهد ، ولی كين شاهكار است . او گاهی مضطرب و وحشتزده ، گاهی مهاجم ، گاهی دچار ضعف پيرى ، زمانى وحشتزده از مكافات الهی و مذهبی ، گاهی سرپا همچون يك يوزپلنگ ، و زمانی سفاك همچون يك گرگ در حمله و هميشه تيزهوش و مسلط  ظاهر مى شود . كين دراين فيلم چنان پير بروسارد را تصوير می كند كه تماشاگر به زحمت می تواند مجازات او را بپذيرد ، در عين حال فقط هنگام احساس خطر و حمله ء او به قاتلين حرفه ای در تعقيبش يا مواجهه با همسرش است كه چهره ء يك فرد قادر به جنايت و خيانت را عرضه می دارد ، چهره ء خبيثی كه همسرش ﴿شارلوت رمپلينگ﴾ در ملاقات كوتاه با او به تماشاگر معرفی می نمايد .


ديدن اين فيلم ، بهرحال جذاب ، مايه كسالت و خستگى تان نخواهد شد . تماشاى آن را به شما توصيه می كنم .

  [ ۱۱:۴۷ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب