... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

چهارشنبه، خرداد ۰۱، ۱۳۸۷


به همين سادگی

رضا ميركريمی - 1386

نه ! به همان سادگی ، بهتر بود!!

مشخصات كامل فيلم / آلبوم عكس های فيلم


به همين سادگی كار خوبی در سطح سينمای ايران است. برنده سه جايزه اصلی از جشنواره بيست و ششم فجر ولی ...

اتوره اسكولا سينماگر بزرگ ايتاليا در سال 1977 فيلمی با عنوان "يك روز بخصوص" (Una Giornata particolare) ساخت. در اين فيلم كه سوفيالورن و مارچلو ماستريانی بازيگران اصلی و تقريبا" عمده فيلم هستند، در روز ورود هيتلر به ايتاليا و ملاقاتش با موسولينی، زنی خانه دار كه تمام اعضای خانواده طرفدار حزب فاشيست اش به تماشای اين واقعه رفته اند با مردی منفور حزب فاشيست در همسايگی آشنا می شود و سراسر فيلم ماجرای برخورد اين دو است با يكديگر و طرح تمامی مشكلات زن عامی تحقير شده ... در "يك روز بخصوص" فضاسازی، با ساخت آپارتمان دو نفر و بافت ساختمان محل اقامت آنها و مارش نظامی و پخش مستمر و مستقيم گزارش راديويی واقعه ورود هيتلر به ُرم، شكل گرفته و كاراكترهای فرعی همه بيانگر بافت انسانی مردم آن زمان ايتاليا هستند.

عامی بودن زن با آلبومی كه از بريده روزنامه ها درست كرده و تحقيرشدگی اش با نقش زن-كُلفَتی كه در آغاز و كمی پيش از پايان از او می بينيم به سادگی برای تماشاگر بازگو می شود. عدم توجه شوهر و معاشرت او با زنان روسپی و ترجيح زنان تحصيلكرده در چند جمله ساده از زبان زن روايت می شود و توجه مرد همسايه با چند كلام بسيار معمولی نظير : "چه اسم زيبايی" يا روايت وصف مادر اين مرد و ... برای تماشاگر ترسيم می گردد و ... در آخر تماشاگر با شور تمام و احساسی گُنگ كه ناشی از درك حسی و تعقلی توأم، وضعيت زن است از تماشای فيلم برمی خيزد. با ذهنی درگير كه شايد چند روزی در جان او بماند.

در "به همين سادگی" اما ... آنچه بيشتر عايد تماشاچی می شود ملال است و كسالت كه مسلما" ناشی از همذات پنداری با طاهره و روزمرگی و درك وضعيت زنانه و خانوادگی او، نيست! بيشتر از اطناب و كش آمدگی سكانس هاست. سرگردانی روزمره ء طاهره سرگردانی عمومی زنان هم سِلك او نيست و دغدغه هايش هم! منشی ِ امير كه مرجع حل مشكلات دختر او نيز شده ، حساب بانكی مشتركی كه همسر رمزش را عوض می كند، كت شلواری كه اتفاقا" در همان روزی كه طاهره به صرافت خريد آن می افتد، خريداری می شود و پيراهنی كه در رنگ و لعاب آن كت شلوار گم می شود! خالی بودن اوقات طاهره ء عامی با موقعيت اجتماعی چون طاهره ای با آن خيل عظيم همسايگان اطرافش چندان موجه و معمول نيست.

"به همين سادگی" راهنما و حاوی نكته ء خاصی برای تماشاگر خاص نيست و تماشاگر عام نيز آنرا به سختی هضم می كند، هر چند آن را مدت حدودا" بيش از دو ماه بر پرده سينماهای كثيری نگه داريم!

عناصر كاربردی برای فضاسازی "به همين سادگی" به وضوح همان عناصر "يك روز بخصوص" اند. عامی بودن زن ، ترديد در وفاداری همسر، عدم درك و همبستگی فرزندان با مادر، موقعيت "زن - كلفت"ِ زن، حضور مكرر برنامه های تلويزيونی بر حاشيه و پس نمای فيلم و حتی پلان پايانی!

به همان سادگیِ اسكولا حداقل هنوز هم تماشاگران ِخاص را غافلگير می كند.

  [ ۷:۳۲ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب