... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

سه‌شنبه، آبان ۰۲، ۱۳۸۵

گِرگ ماركس در ساعت ۱۱ و ۱۴ دقيقه




به چهره اين كارگردان جوان نگاه كنيد. شايد بعد از اين نتواند فيلمي بهتر از "۱۱:۱۴" بسازد ، شايد هم بتواند. او بهر حال پس از ساخت فيلم ۱۹ دقيقه ای "قارِى" ﴿Lector﴾ در سال ۲۰۰۰ و در سن ۲۴ سالگی ، موفق به ساخت فيلم ۸۵ دقيقه ای "۱۱:۱۴" شده است. ماركس با فيلم "قارى" موفق به دريافت ۱۰ تا از مهمترين جوايز آكادميك سينمای امريكا شد و حالا با "يازده و چهارده دقيقه" كه كانديدای جايزه بهترين كارگردانی جشنواره سويل سال ۲۰۰۳ بود ، نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم در جوايز ويژه DVD امريكای سال ۲۰۰۶ شده است. با مختصاتی كه در اين فيلم ديده می شود بعنوان يك علاقمند سينما بايد اميدوار باشيم تا او بتواند فيلم بهتری بسازد. اميدواريم.

و اما ...



يازده و چهارده دقيقه ﴿۱۱:۱۴﴾


گِرگ ماركس - ۲۰۰۳


مشخصات كامل فيلم


سرنوشت : هزارتوی اتفاقات



اتومبيلی در اتوبان در حركت است كه در ساعت ۱۱:۱۴ با يك نفر تصادف می كند. راننده وحشت زده سعی در مخفی كردن ماجرا دارد كه ابتدا يك رهگذر و كمی بعدتر پليس از راه می رسد ... فرار راننده و برخوردش با مادری نگران ... به ساعتی پيش از اين تصادف برمی گرديم و ... پس از ماجرايی باز هم به كمی قبل از ۱۱:۱۴ و ماجرايی و ... بازهم . تقاطع مكرر وقايع موازیِ پيش از ساعت ۱۱ و ۱۴ دقيقه با افراد زيادی از اهالی شهرك ميدلتون آشنايمان می كند. افرادی كه هريك بنوبه خود اشتباه می كنند و اشتباهات كوچك هريك به سادگی به فجايعی خاص آنها و بتدريج مصيبتی كلی برای شهر ميدلتون منجر می شود و پايان داستان نهايتا" در همان ساعت يازده و چهارده دقيقه اتصال پايان منحنی يك دايره است به ابتدای آن برای دوری باطل كه با كمی تساهل بر تاريخ زندگی بشر حاكم است. بر زندگی يكايكمان .

گرگ ماركس كه نويسنده فيلمنامه هر دو فيلم تابحال خود بوده، ظرافت خاص خود در انتخاب موضوع را نشان داده و ساخت حداقل اين فيلم توانايی غيرقابل انكارش در تصويرسازی ايده اوليه اش را می نماياند. او فارغ التحصيل دانشگاه كارنگی ملون و هنرستان فيلم ايالت فلوريدای امريكا و متولد ۱۹۷۶ شهر كنكورد در ماساچوست است. ماركس در ۱۱:۱۴ از بازيگران قابل اعتنايی چون هيلاری سوانك، باربارا هرشی، و پاتريك سوايزی استفاده كرده كه اين خود برای نخستين فيلم بلند يك كارگردان جوان آنهم بدون سوابق چشمگير در جشنواره های سينمايی كاری است غيرعادی ، خصوصا" كه كمپانی بزرگی از پولسازان هاليوود نيز چه در توليد و چه در توزيع زمان توليد فيلم دست نداشته اند. فيلم يك فيلم مستقل با سرمايه حدود ۶ ميليون دلاری MDF و Media 8 و Firm films بوده كه بعدها در سال ۲۰۰۵ New Line و Lions Gate برای توزيع ويديويی به حمايت آن پرداختند.

بهرحال ظرافت های ۱۱:۱۴ بيشتر ديدنی است و ستودنی، خسته تان نخواهد كرد.

  [ ۴:۴۸ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب


پنجشنبه، مهر ۲۷، ۱۳۸۵

 فيلم های تاريخ سينمای ايران


Dokhtare Kord


۱۱ - زندانی امير ﴿دختر كرد﴾


كارگردان : اسماعيل كوشان



۱۳۲۷

فيلمنامه نويس : اسماعيل كوشان

فيلمبردار : اسماعيل كوشان

تدوينگر : اسماعيل كوشان

تهيه كننده : اسماعيل كوشان

موسيقی : حسينعلی ملاح ، اسماعيل مهرتاش

محصول استوديو پارس فيلم ﴿ناطق﴾

صدابردار : محسن بديع ، جوادی پور

عكاس : مهدی انوش فر

مدت زمان نمايش : ۹۰ دقيقه ، سياه و سفيد

بازيگران : زينت مودب ، منوچهر طايفی ، مهراقدس خواجه نوری ، ژاله علو ، علی كيايی ﴿گرگين﴾ ، ناصر صانعی

خلاصه داستان :

در يكی از نواحی كردنشين دو طايفه با يكديگر درگيری دارند كه پس از چندی يكی شكست می خورد ، امير و بزرگان قوم شكست خورده متواری كوه ها می شوند تا خود را برای مبارزه با طايفه مهاجم آماده كنند. اما طايفه دشمن پيشدستی می كند و به چادر بزرگان طايفه شبيخون می زند. امير طايفه بر اثر خيانت مباشر خود كشته می شود و دخترش كه جوانی به نام برزو عاشق اوست برای حَرَم ِ امير پيروز به اسارت برده می شود. برزو در راس سپاهی جنگاور طايفه دشمن را تار و مار می كند و پس از كشتن مباشر خيانتكار دختر امير را نجات می دهد.

  [ ۱۱:۱۳ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب