... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

چهارشنبه، فروردین ۰۸، ۱۳۸۶


اخراجی ها


کارگردان : مسعود ده نمکی - ۱۳۸۵


مشخصات کامل فیلم


این روزها در تهران سینماهای بسیاری "اخراجی ها" را در اکران دارند. از فیلم های منتخب جشنواره فجر سال ۱۳۸۵ که پُر چهره نیز هست، با کارگردانی مسعود ده نمکی که به اعتراض در مراسم اختتامی همان جشنواره اعلام کرده بود که نه مرغ میخواهد نه سیمرغ ! و میدانسته که فیلم جایزه ای نخواهد برد و ... الی آخر !!


بنا بر شنیده ای، یکی از داوران یا منسوبین به این امر در همان جشنواره در پاسخ خبرنگاری که به استقبال تماشاگران نسبت به فیلم اشاره کرده و علت بی جایزگی(!) فیلم را مورد سوال قرار داده بود ، عنوان کرده بود : " گنج قارون هم بسیار مورد استقبال قرار گرفته، آیا باید به آن فیلم هم جایزه بدهیم؟!" براستی که پاسخ متینی است، نه ؟


مسعود ده نمکی با کمک گرفتن از سلیقه عامه خصوصا" علاقمندان به تکه پرانی های لفظی، با شلیک مسلسلی بی پایان از لودگی های لفظی به سوی مخاطبین نشان می دهد که تفاوت طنز و کمدی و حتی هجو را با مسخرگی نمی داند. دریغ از یک موقعیت کمیک در سراسر فیلم.


بازیگران نیز چیز جدیدی ندارند. با رقم های نجومی دستمزدی که در خصوص بازی در این فیلم بر زبان ها جاری است، بنظر می رسد باید حداقل شاهد یکی دو بازی درخشان در فیلم می بودیم حال آنکه اکبر عبدی همچنان درگیر دیر شدن مدرسه است و شریفی نیا در "دنیا" معلق می زند. ارژنگ امیرفضلی معتادی تکه پران است که دائما" نشئگی اش با صدای انفجار دارد می پرد و دیرباز نیز "آقا مهدی" ای است که هیچگاه وارد نمی شود! او حتی "دوئل" را هم فراموش کرده است! این "اخراجی ها" را می توانید با همان "برزخی ها"ی اوایل انقلاب مقایسه کنید و بس!



گفته شده که سر صحنه ء فیلمبرداری این فیلم یک دوربین ۳۵ میلیمتری شکسته است ، دوربینی که در سینمای ما بسیار مورد نیاز است و فیلمسازان بسیاری در صف اجاره آن می باشند! احتمالا" علت برداشت از زاویه ء بالایی است که در آن مربی و سرکرده نظامی و بعد بقیه رزمندگان به پشتیبانی از اخراجی ها خود را با "بشین و پاشو" بجای آنها تنبیه می کنند، آنهم با آن کادر غلط و بی حس و زودگذر.


تلطیف جبهه و جنگ و آشنایی نسل جدید و نوجوان با جنگ به جای خود، جنگ و رزمنده را به میان مردم آوردن و به صاحبان اصلی آنها که ملتند سپردن هم بجای خود، ولی آیا اینکار با "لیلی با من است" بهتر انجام شده یا با این فیلم. ده نمکی بهتر است به امور جدی تر و خشن تری که قبلا" به آنها مشغول بوده بپردازد. سینمای غریزی ایشان پیشکش خودشان باد! "اخراجی ها" تقلیدی سودجویانه است از "لیلی با من است" و "مارمولک".


گر تو قرآن بدین نمط خوانی *** ببری رونق از مسلمانی


  [ ۲:۳۱ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب


پنجشنبه، فروردین ۰۲، ۱۳۸۶

آمد نوبهار ، طی شد هجر يار

مطرب نی بزن ، ساقی می بيار


نوروز و سال  1386 بر همه شاد باد


لطفا" تا رفع اشکال سایت Blogger مطالب این وبلاگ را در آدرس :
http://khonsari86.blogfa.com
مطالعه کنید.

  [ ۷:۰۶ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب