... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

چهارشنبه، مرداد ۰۵، ۱۳۸۴

 فيلم های تاريخ سينمای ايران


۸ - چشمان سياه

﴿فتح لاهور به دست نادرشاه﴾


كارگردان : عبدالحسين سپنتا

۱۳۱۵


فيلمنامه نويس : عبدالحسين سپنتا

فيلمبردار : سلاشيو

تدوينگر : عبدالحسين سپنتا


موسيقی : امير حسينی

تهيه كننده : پاتل

محصول گريشنافيلم كمپانی بمبئی

مدت زمان نمايش : ۱۲۲ دقيقه ، سياه و سفيد

بازيگران : عبدالحسين سپنتا - فخرالزمان جبار وزيری - سهراب پوری - شامی - امير حسينی - خانم گلاب

خلاصه داستان :

بهنگام حمله نادرشاه به هندوستان و فتح و به آتش كشيدن لاهور، دو دلداده به نام های هما ﴿فخرالزمان جبار وزيرى﴾ و همايون ﴿عبدالحسين سپنتا﴾ در راه عشق با مشكلاتی مواجه می شوند. راجا ﴿سهراب پورى﴾ به آنها آزار می رساند. آن دو به محل عبادت بودائيان قديم و ماوای مرتاضان پناه می برند و مدتی را در آنجا سپری می كنند و از يك مرتاض ﴿امير حسينى﴾ تجربياتی می آموزند.

  [ ۲:۴۲ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب


پنجشنبه، تیر ۲۳، ۱۳۸۴


جيمز كامرون و پروژه های جديد


جيمزكامرون كه پس از "تايتانيك"، سرآمد فروش همه اعصار در سينما ﴿با بيش از ۸/۱ ميليارد دلار فروش﴾، قريب هفت سال است كه جز مستندهای سه بعدی و IMAX "ارواح ژرفنا" ﴿The Ghosts of the Abyss﴾ و "بيگانگان اعماق" ﴿Aliens of the Deep﴾ در ارتباط با پشت صحنه های تايتانيك و تهيه چند كار تلويزيونی﴿"فرشته سياه" و "سولاريس"﴾، فيلمی نساخته و قرار بوده تا در سپتامبر امسال "فرشته جنگ" را كليد بزند، گويا دچار طلسم شده است! او بنا بر اعلام منابع موثق شركت "لايت استورم اينترتينمنت" ش ناگهان تمام توجه خود را به پروژه جديدی با عنوان "پروژه ۸۸۰" معطوف نموده است.

هر دو فيلم گويا قرار است به شيوه سه بعدی و با دوربين های غيرمتعارف جديد فيلمبرداری شوند. او تصميم دارد تا در هر پروژه ای كه اجرا كند از تكنيك .P.C.T "پرفومنس كپچر" ﴿The Performance Capture Technology﴾ و روال "تصوير واقعى" (Photo-real) كاربردی رابرت زمه كيس در "قطار سريع السير قطبى" استفاده كند.

كامرون پيشتر تمام توجه خود را به "فرشته جنگ" معطوف كرده بود، نوول های گرافيك ۱۲ گانه ای از يوكيتو كيشيرو، داستان زن زيبايی كه به قهرمانی مونث تغيير شكل می يابد. او قبل از آن هم مدتی روی "اسكندر" لائه تا كالوگريديس فيلمنامه نويس وقت گذارده بود.

بهرحال "پروژه ۸۸۰" هر چه باشد، گويا مسئولين لايت استورم قصد ارائه هيچ توضيحی درباره خط داستانی و ديگر جزئيات آن ندارند. شايد علت رويكرد كامرون به پروژه جديد را بتوان سختی اقتباس رمان های مصور "فرشته جنگ" دانست.

كامرون در سال های اخير روی ماجرايی زيردريايی با عنوان "شيرجه" ﴿The Dive﴾ هم كاركرده است. دانا استيونز فيلمنامه نويس اين پروژه داستان فيلم را مبتنی بر داستان ورزشی مصور زندگی زوج غواصی به نام های فرانسيسكو فرراس و اودری مستر اعلام كرده كه اين دومی حين تلاش برای بهبود ركورد شخصيش برای نزول بدون كپسول اكسيژن به اعماق پايين تر، جان خود را از دست داد. اين پروژه نيز به دليل عدم آمادگی كامل فيلمنامه فعلا" بطور موقت تعطيل است!

بهرحال كارگردان "فروش افسانه ای" ﴿لقب ابداعى من براى تايتانيك!﴾ با وسواس های كنونی اش، هر پروژه ای را كه دست بگيرد، اشتياق بی حد و حصرش برای كاربرد تكنولوژی های جديد را نشان داده است. او با تيم تكنيسين های متبحری كه تشكيل داده تصميم دارد تا شيوه هايی برای به تصوير كشيدن هرچه بيشتر تصورات و روياهای يك كارگردان بر پرده های بزرگ سينما ابداع كند.


راب لگاتو سوپروايزر جلوه های ويژه "تايتانيك" در حال ساخت نمونه اوليه سيستمی برای پيش تصويرسازی پروژه بعدی كامرون است. سيستمی كه او می سازد كامرون را قادر خواهد ساخت تا با آزادی كامل لنز انتخاب كند، فريم بندی نمايد، از استيدی كم استفاده كند، ... او در تمام نماها و سكانس ها قدرت تيلت، پن، استفاده از لنزهای كانونی و ... را در استوديو و به دور از محل فيلمبرداری خواهد داشت. تنظيم فريم به فريم هر صحنه به كامرون فرصت روياپردازی های دور و درازی روی هارد كامپيوتر را پيش از آن كه حتی يك صحنه واقعی را فيلمبرداری كند، ﴿حتی برای يك فيلم كامل﴾ خواهد بخشيد. كاری كه قبلا" بصورت بسيار ساده و ابتدايی با تعريف كادربندی در استوری برد انجام می شد. لگاتو در "هوانورد" برای اسكورسيسی و در "هرى پاتر و سنگ جادو" نيز طراح جلوه های ويژه بوده است.

كامرون همچنين با وينسنت پِيس تكنيسين قديمی دوربينش كه اخيرا" دوربين مدل HDCAM SR F-950 سونی را طراحی كرده بزودی شركت CamNet را تاسيس خواهد كرد. اين دوربين با جداسازی لنز چشمی از بدنه امكان فيلمبرداری اعماق آب توسط گروه فيلمبرداری ای كه در سطح آب مستقر می شوند را فراهم می سازد.

با ابداعات جديد تيم كامرون، منبعد او در تصويرسازی قدرت عمل بسيار بالايی خواهد داشت، او خواهد توانست تا بازيگرانش را در اعماق آب و بر سطح زمين همچون تام هنكس در "قطار سريع السير قطبى" زمه كيس به بازی بگيرد. بعد از اين بازيگران براحتی حضور در صحنه پلاتوها خواهند توانست در اعماق اقيانوس به ايفای نقش بپردازند.

شيفتگی به تكنولوژی فيلمبرداری سه بعدی كامرون كه از زمان ساخت فيلم سه بعدی ۱۲ دقيقه ای "ترميناتور۲ : نبرد در عرض زمان" برای كمپانی يونيورسال آغاز شد، او را واداشته تا ضمن ساخت ۲ مستند سه بعدی IMAX "ارواح ژرفنا" و "بيگانگان اعماق" به تحقيق و توسعه برای گسترش تكنولوژی جديد سينمايی بپردازد.

او كه پيشتر اعلام كرده بود كه ديگر فيلم نخواهد ساخت، بنا بر اعلام مقامات لايت استورم اميدوارست تا فيلم بعديش را در ۱۰۰۰ سالن مجهز به ابزار نمايش ديجيتال روی پرده ببرد.

كامرون، جورج لوكاس، رابرت رودريگز، و رابرت زمه كيس طی بيانيه ای موكد در همايش ماه مارس گذشته ShoWest از سينماداران خواستند تا سالن های خود را به تجهيزات نمايش فيلم های سه بعدی برای نمايش فيلم های سه بعدی در راه آنها شامل نسخه های سه بعدی "جنگ ستارگان" مجهز كنند.

رودريگز قبلا" از دوربين های روی دست سونی F-950 طراحی شده مخصوص برای كامرون ﴿"J-Cams"﴾ در ساخت ",Spy Kids 3-D" استفاده كرده بود ولی اين شيوه به هيچ عنوان با شيوه فيلمبرداری سه بعدی HD جديد كامرون قابل قياس نيست.

منتظر تحول سينما و نمايش فيلم به دست خالق "فروش افسانه اى!" باشيد.


  [ ۸:۱۹ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب