
"روزی که زمین از حرکت ایستاد"
2008 - The Day the Earth Stood Still
اسکات دریکسون
http://www.imdb.com/title/tt0970416
روزی که هالیوود از حرکت ایستاد
ارزیابی : *
مراعات دو اصل در بازسازی های سینمایی ضروری به نظر می رسد :
1- باید به نسخه اصلی (که طبیعتأ ارزش بازسازی داشته) احترام گذاشته شود.
2- باید مطلب ، ایده ، مفهوم یا ارزش قابل تفکر مازادی بر نسخة اصل سراغ داشت که در بازسازی به اصالت نسخة اولیه بیفزاید.
یکی از نمونه های بازسازی ارزشمند فیلم های قدیمی ، فیلم "12" (سال2007) نیکیتا میخالکوف ساخته شده از روی فیلم "12 مرد خشمگین" ِ (سال 1957) سیدنی لومت است که در نسخة بازسازی شده به یقین ارزش های والا و جدید و نتیجه گیری برتری در فیلم داریم.
در "روزی که ..." ی دریکسون متأسفانه موضوع فرق دارد. سفینة گوی مانند ِ بزرگی به زمین می آید، موجودی ماورای زمینی از آن خارج می شود تا با رهبران زمین سخن گوید، گروهی دانشمند به فوریت برای مواجهه با این موجود فرازمینی جمع آوری می شوند. موجود فضایی با شلیک گلولة ارتشیان مجروح می شود و در بیمارستان از پوستة بدنش ، شبه انسانی به نام کلاتو (کیانو ریوز) خارج می شود. او با تسلط بر ذهن و ابزار انسان ها از بیمارستان می گریزد و با کمک دکتر هلن بنسون (جنیفر کانلی) و بهمراه ناپسری خردسالش جاکوب (جیدن اسمیت) به ملاقات رهبران زمین برای اعلام خطر می رود، او مدعی است برای نجات زمین آمده و ...

علیرغم نکات ظریف و اعتراض به جنگ سرد و ... نسخة اصل ِ متعلق به رابرت وایز ِ کبیر ، دریکسون و دیوید اسکارپا (فیلمنامه نویس) فقط کنایة تخریب زمین را دستمایه قرارداده و با سردرگمی تمام مرتب به در و دیوار فیلمنامه خورده اند! فیلم به کرات موضوعی را انتخاب می کند، آن را می پردازد و بدون نتیجه گیری خاصی ناگهان به شاخه ای دیگر می پردازد (سرگردانی کلاتو و هلن و جاکوب با اتوموبیل و ملاقات با هموطن به ظاهر چینی کلاتو، سفر به درون جنگل ، بازگشت به مرکز شهر، ملاقات با برندة نوبل زیست شناسی بعنوان یکی از رهبران زمین و ...) همه را می توان علامت گم شدن دریکسون در جنگل دانست! ترجیع بند مکرر "عوض می شویم" دکتر هلن بنسون و راهنمایی پروفسور برنهارت (برندة نوبل) به هلن برای تغییر عقیدة کلاتو و نقش دربدر جاکوب که گویا از ابتدا تا انتها فقط باید دست و پاگیر هلن باشد تا در نهایت عشق آسمانی و مادرانة هلن به او موجب تغییر عقیدة کلاتو شود (آنهم آن جور غافلگیر کننده ولی قابل پیش بینی!!!) و ... نیز نشانة تباه کردن فیلمنامة پر و پیمان ادموند نورث و هری بیتس در نسخة اصلی است. بازی جنیفر کانلی و کتی بیتس واقعأ ناامیدکننده و کیانو ریوز و جان کلیس (با آن حضور کوتاه) قابل تحمل است. دیگر نکتة فیلم فیلمبرداری آن است که اگرچه بواسطة تکنیک روز سینمای هالیوود بهرحال کمتر از این نمی توانست باشد ، ولی عدم استفاده از تخصص دیویدتاترسال ِ کبیر (فیلمبردارچند فیلم از مجموعة "جنگ ستارگان") که مسلمأ این تصاویر بسیار پایین تر از اندازه ها و توان اوست ، علامت آن است که کارگردان تخصص و تجربة کافی برای به کارگیری نیروهای بالقوه تیم تولید خود را نداشته است.
گویا در زمان ِساخت ِاین فیلم هالیوود از حرکت ایستاده بوده است!