... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

شنبه، آبان ۱۸، ۱۳۸۷


پلیس

Un Flic – 1972


http://www.imdb.com/title/tt0067900

 

ژان پیر ملویل


 


آخرین شاهکار


از ژان پیر گرومباخ (ملویل) بعنوان پدرخوانده ء موج نوی سینمای فرانسه یادکرده اند. هنرمندی با 14 اثر در کارنامه ء کارگردانی که حداقل شش فیلم از این مجموعه را بعنوان فیلم های کلاسیک و سرژانر می شناسیم. او به جهت علاقه ء وافرش به هرمان ملویل ، نام فامیل هنری خود را از وی وام گرفت. از شاخصه های آثارش باید سکوت و دقت در پرداخت وقایع از لحاظ جزئیات زمانی و مکانی را ذکر کرد. روایت در آثار او بیشتر از طریق بیان تصویری صورت می گیرد تا بیان کلامی ، بهمین جهت دیالوگ در اغلب آثار او کمتر مطرح است.

در "پلیس" باز هم با گونه ء فیلم نوآر مواجهیم. گروهی چهارنفره به رهبری سیمون ( ریچارد کِرِنا) که با همسرش کاتی (کاترین دونوو) یک کاباره را اداره می کنند ، پس از سرقت از بانک یک شهر کوچک می گریزند و یک نفر آنها زخمی می شود. کمیسر ادوارد کُلمن (آلن دلون) در ضمن کارهای روزمره ، در تعقیب یک قاچاقچی بزرگ مواد مخدر با اسم مستعار ماتیوی چمدانی (لئون مینیسینی) است ، گروه سارقان همدست زخمی خود مارک آلبوئی (آندره پوسه) را به درمانگاهی می سپارند و رد خود را گم می کنند. کُلمن دوست نزدیک سیمون است و با کاتی رابطه دارد ، سیمون پروژه ء سرقت موادمخدر ماتیوی چمدانی از قطار را از طرف خود ماتیو می پذیرد. گروه سارقان به واسطه ء شناسایی مارک توسط پلیس ناچار می شوند او را در بیمارستان به قتل برسانند. سیمون سرقت موادمخدر از قطار را با موفقیت به انجام می رساند. کلمن از طریق مارک رد ِ بقیه اعضای باند را پیدا کرده و با دستگیری لوئیس (مایکل کنراد) از او درباره اسامی بقیه اقرار می گیرد. پل وبر (ریکاردو کوچیلا) مدیر قبلی بانک که از سر استیصال و بیکاری رو به سرقت آورده بود ، از شرم خودکشی می کند. سیمون که خود را مخفی کرده برای فرار به کاتی زنگ می زند. در قرار صبحگاهی آن دو ، کلمن از پیش حاضر است. سیمون با خیانت کاتی بدون اسلحه دست به جیب می برد و توسط کلمن کشته می شود.

"پلیس" آخرین ساخته ء ملویل در 1972 است. او در 1973 در 55 سالگی بواسطه ء سکته قلبی درگذشت. این آخرین اثر که به فاصله ء 5 سال بعد از "سامورایی" و 2 سال پس از "دایرهء سرخ" ساخته شده ، فقط اندکی پایین تر از سامورایی می ایستد. سکوت حاکم بر فضای فیلم ، همدلی ای که با سیمون انگیخته می شود، خیانت کاتی(زن ِ"فم فتال"ِ فیلم)، پرداخت تفصیلی و تقریبا" معادل زمانی با فرصت سرقت (20 دقیقه) در بخش سرقت از قطار همراه کار با هلیکوپتر و قطار که برای سینمای آن زمان و امکاناتش پرداختی متهورانه و خارق العاده است، و ... از عناصر جذاب و مثال زدنی فیلم است . رعایت مختصات و قواعد کامل و مشخصه های فیلم نوآر که مثال زدنی و قابل تدریس آکادمیک به حساب می آید.

  [ ۱۲:۵۳ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب