... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

یکشنبه، فروردین ۱۴، ۱۳۸۴

 فيلم های تاريخ سينمای ايران




 ۳ - حاجی آقا آكتور سينما 


كارگردان : آوانس اوگانيانس


 ۱۳۱۱



دستياران كارگردان : كاظم سيار ، ابوالفضل اخويان

فيلمنامه نويس : آوانس اوگانيانس

فيلمبردار : پائولو پوتومكين

تدوينگر : آوانس اوگانيانس

عكاس : رامبراند

تهيه كننده : قاسم زاده فروزين ، حبيب اله مراد

محصول پرسفيلم ﴿صامت﴾

مدت زمان نمايش : ؟؟ دقيقه



بازيگران : حبيب اله مراد - آسيا قسطانيان - زما اوگانيانس - عباس طاهباز - عباسقلی عدالت پور - غلامعلی سهرابی - مير احمد صفوی - آوانس اوگانيانس
 

 پوستر فيلم

خلاصه داستان :



يك "رژيسور" ﴿كارگردان﴾ سينما در پی داستان برای فيلم خود ، با اين پيشنهاد روبرو می شود كه از حاجی آقا ﴿حبيب اله مراد﴾ كه شخص متمكن و متلون المزاجی است و با اصول نمايش و سينما مخالف است ، بطور مخفيانه فيلم بگيرد. داماد ﴿عباس طاهباز﴾ ، نوكر ﴿عباسقلى عدالت پور﴾ و دختر حاجی آقا ﴿آسيا قسطانيان﴾ تمهيدات و اسباب كار را فراهم می كنند. حاجی آقا در پی مفقود شدن ساعت بغلی خود به نوكرش پوری بدگمان می شود و در خيابان های شهر همراه دامادش ، به تعقيب او می پردازد. حاجی آقا ابتدا گذرش به مطب مسيو "آبى" دندانساز ﴿غلامعلى سهرابى﴾ می افتد و سپس با مرتاضی ﴿آوانس اوگانيانس﴾ روبرو می شود كه ادعا می كند می تواند ساعت حاجی را پيدا كند، و عملياتی در حضور حاجی انجام می دهد، مثل ظاهر كردن روح دختر و دامادش. "رژيسور" از همه اين ماجراها فيلم می گيرد و حاجی آقا پس از تماشای آن به سينما به عنوان يكی از وسايل تربيت و تهذيب اخلاق عمومی اعتقاد می آورد.

  [ ۹:۴۸ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب