... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

یکشنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۸۲






كانديداهاى اسكار ۲۰۰۴ ؛ يك ارزيابى  كمى و كيفى




۱۰۰ كانديدا براى دريافت ۲۴ مجسمه اسكار در ۲۴ زمينه براى سال ۲۰۰۴ انتخاب شدند . از بين اين ۲۴ مجسمه ۲ مورد به فيلم هاى كوتاه ، ۲ مورد به فيلم های مستند ، و ۱ مورد به فيلم هاى خارجى زبان ﴿مجموعا" ۲۳ كانديدا﴾ مربوط و ۱۹ مجسمه باقى همگى به ۷۷ فيلم بلند هاليوود تعلق خواهند گرفت .


بررسى آمارى منتخبين نتايج رياضى مشخصى را پيش رو مى گذارد ، فيلم هاى :

- "ارباب حلقه ها : بازگشت پادشاه" با ۱۱ مورد كانديداتورى در رتبه اول
- "ارباب و فرمانده : سَمتِ دور دنيا"  با ۱۰ مورد كانديداتورى در رتبه دوم
- "كوهستان سرد" و "سی بيسكو ييت"  هريك با ۷ مورد كانديداتورى در رتبه مشترك سوم و چهارم
- "رودخانه مرموز" با ۶ مورد كانديداتورى در رتبه پنجم
- "راهزنان درياى كارائيب : نفرين مرواريد سياه" با ۵ مورد كانديداتورى در رتبه ششم
- "گمشده در غربت" ، "آخرين سامورايى" ، "در جستجوى نيمو" ، و "شهر خدا" هريك با ۴ مورد كانديداتورى در رتبه هاى هفتم تا دهم
- و ...

قرار مى گيرند . آيا ارزيابى با اين منطق كافى است ؟

آيا ساخت يك فيلم بدون جلوه هاى ويژه ، افكت هاى صوتى و تصويرى ، موسيقى متن ، ترانه ، گريم ، و امثالهم مقدور است ؟ بدون بازيگر و كارگردان و فيلمبردارى و فيلمنامه چطور ؟ بديهى است جواب اين دومى در قبال فقدان حتى يك مورد مسلما "نه" خواهد بود . پس جوايز اصلى تر اسكار را بايد آنهايى دانست كه به اين مقولات تعلق مى گيرد . بياييد هريك از مقولات را به ترتيب اهميت نسبى با عددى مشخص كنيم :

۱ - بهترين فيلم
۲ - بهترين فيلمنامه اقتباسى / اُريجينال
۳ - بهترين كارگردانى
۴ - بهترين فيلمبردارى
۵ - بهترين بازيگر زن
۶ - بهترين بازيگر مرد    

بهترين فيلم مقدم است چون مجموع عناصر در كليت را بايد ارزيابى كرد ، بهترين فيلمنامه دوم چون بستر كار عناصر را شكل مى دهد ، بهترين كارگردانى سوم به خاطر ارزش هدايت عوامل ساخت و به كارگيرى تكنيك و فن ، بهترين فيلمبردارى چهارم چون كيفيت نازل آن دستاورد همگان را تباه مى سازد ، بازيگرى خانم ها پنجم به جهت تقدم تاريخى ايشان ، و بازيگرى مردان آخرين نمايه برترى به جهت محوريت لازم براى بازسازى شخصيت هاى هر نوع درام و ... ، با اختصاص هريك از ارقام فوق به فيلم هاى كانديداى اين جوايز نتايج آمارى تغيير مى يابد . بنا بر توضيحات فوق نتايج اخير جنبه كيفى دارند ، رده بندى بر اساس طبقه بندى از نظر كانديداتورى در ۶ مقوله اصلى فيلمسازى كانديداهاى اسكار امسال را بترتيب زير طبقه بندى مى كند :

- "گمشده در غربت"----  ۱۲۳۶
- "رودخانه مرموز"-------  ۱۲۳۶ ﴿فيلمنامه اقتباسى را اندكی پايين تر از اريجينال مى دانم﴾
- "ارباب حلقه ها..." ----  ۱۲۳  
- "ارباب و فرمانده ..."---  ۱۳۴
- "سی بيسكوييت" ----- 124
- "شهر خدا" ------------  234  

نظر شما چيست ؟ آيا فيلم ها را ديده ايد ؟ با ديدن فيلم ها مى توان دريافت كه كدام رده بندى پذيرفتنى تر است .


  [ ۸:۱۳ بعدازظهر ] پيوند به اين مطلب