... از سينما و

"بمحض برخورد با بزرگترين عشق زندگی ، زمان متوقف می شود - "بيگ فيش

دوشنبه، دی ۰۹، ۱۳۸۱


اسطوره شناسی - Mythology


از آغاز بايد کـه داني درسـت
سر مايه ء گوهران از نـخـسـت
(فردوسی)


قسمت اول / قسمت دوم

موضوعات مشترک

موضوعات زير را براحتی مي توان در تمام اساطير جهان تشخيص داد :

خدايان آسمان و زمين اغلب پدران و مادران نخستين هستند . خداوند آفريدگار معمولا" انسان هاي نخستين را از بخشي از خاک يا زمين مي آفريند ، شايد مثلا" از گل رس ، درخت ، سنگ ، يا گياه . خدايان با راه انداختن سيلي عظيم کاري مي کنند که لااقل بخشي از دنيای فناپذيران يا آدميان از بين برود . در دنيا ، همانگونه که در طبيعت ديده می شود : پس از زايش ، کمال ، و مرگ ، زايش مجدد يا تولد دوباره فرا می رسد .

قهرمانان و پهلوانان فرزندان خدايان هستند و زايشی غيرعادی دارند ، از نيرويی خارق العاده برخوردارند و با استفاده و به کمک سلاح های ويژه به جنگ هيولاها و ديوان می روند و آنها را می کشند ، به سفرهای دشوار و پرمخاطره می روند ، و از جمله کارهايی که می کنند يکی اينست که به دنيای زير زمين می روند و به مرگی‌ غيرعادی می ميرند.

Zeus

Hotei

Ammon

Anahita

زئوس خدای خدايان يونان يکی از هفت خدای شينتوی ژاپنی . خدای شادی و خنده و شعور خشنودی خدای خدايان مصر . معادل زئوس الهه ء آب و حاصلخيزی ايرانی . همچنين الهه ء جنگ و حامی زنان


اعتقاد به يک يا چند قدرت ملکوتی و خداگونه که زندگی می آفرينند و بر مسير حرکت و فعاليت دنيای هستی هم نظارت دارند پاره ء جدايی ناپذير اسطوره هاست . در سراسر جهان اين خدا خواه به شکل حيواني ، ويژگی يا صفات انسانی و آدميزادگی دارند ، يعنی اينکه فکر میکنند ، فعال هستند ، و درست مثل آدمی زادگان سخن می گويند . آنها از نظر نحوه ء رفتار و سلوکشان با انسانها بايکديگر فرق می کنند . شماری از خدايان ، مثل خدايان يونان ، مصر ، هندوستان ، و امريکای شمالی استعداد و هوش و زيرکی انسانها را می ستايند ، آنها را دوست دارند و از ايشان حمايت میکنند و می کوشند به ايشان ياری رسانند . خدايان ديگر مثل خدايان سومری ، بابلی ، و اروپای شمالی هيچ علاقه ای به سرنوشت انسانها ندارند و نسبت به آنها بی تفاوتند .

هدف اسطوره ها

اسطوره ها از آغاز به صورت داستانهای سرگرم کننده اما با اهداف و منظورهای جدی آفريده شده اند . کشش و جاذبه شان سبب شده است که تا صدها و شايد هزاران سال دوام يابند . هدف و منظور جدی اسطوره اين است که يا می خواهد ماهيت و طبيعت دنيای هستی را توضيح بدهد (اسطوره های آفرينش و باروری) ، يا به اعضای جامعه بياموزد که برای بهتر کار کردن و فعاليت خود - در آن فرهنگ ويژه و موردنظر و کامياب بودن در آن - چه رفتار ، کردار ، و روشی را بايد در پيش گيرند (اسطوره هاي قهرماني و پهلواني يعنی «حماسه ها») .

هر فرهنگ ويژه ای ممکن است به آفرينش کل جهان هستی علاقه مند باشد ، که (براي تبيين موضوع) از موجودات ملکوتي و خداگونه يی که زمين و آسمان را از هم جدا می کنند آغاز می کند . بيشتر فرهنگ های بزرگ نخست با آفرينش جهان هستی آغاز می کنند : توده يی آشفته و نابسامان و بی شکل ويژه که رب النوعی واحد يا دو رب النوع آنرا جدا می کند . بعضا" شمار رب النوع ها رو به افزايش می نهد ، آنگونه که هر رب النوع يا الهه می تواند در طراحی و ساختار دنيای هستی سهم و نقش ويژه ء خود را داشته باشد ، و آن رب النوع آفريدگار ، زندگي و هستی را به صورت گياه ، جانور ، و انسان به زمين می بخشد .

از سوي ديگر شماري از فرهنگ ها فقط به آن گروه از اسطوره ها علاقمندند که از اصل و آغاز اقوام خودشان سخن به ميان میآورند و روحيه ء ملی گرايانه (ناسيوناليستی) شان را نيروی بيشتری می بخشد .

شاهنامه

اثر حماسی و منظوم حکيم ابوالقاسم فردوسی



به عنوان مثال از قوم ناواهو بايد ياد کرد که سفر به آخرت را با گذشتن از چهار دنيا و ورود به دنيای پنجم معادل می دانند . همچنين اقوام سلتی ايرلند هم به نحوه ء ايجاد کشور ايرلند علاقه ء شديدی نشان می دهند ، و ژاپنی ها از نحوه ء آفرينش جزايرشان سخن می گويند ، و يوروباها در آفرينش هستی ، از دولتشهر مقدس شان ياد میکنند .

ادامه دارد ...

  [ ۹:۱۰ قبل‌ازظهر ] پيوند به اين مطلب