تحول سينما در آغاز قرن بيست و يکم
MPEG-4 و صنعت سينما
___________________________________
نگارش ، گردآوري ، و ترجمه : نادر خوانساري
http://khonsari.blogspot.com
___________________________________
قسمت اول (۱۹ ژوئن)
قسمت دوم (۴ آگوست)
قسمت سوم و پاياني :
... نرم افزارهاي پشتيباني کننده ء اين نمايشگرها فعلا" بسيار محدودند .
مشابه دوران آغازين پيدايش MP3 منابع معتبر براي يافتن فيلم هايي با اين فرمت نيز بسيار محدودست . رمزگشايي DVD و به رمزآورهای DIVX در دسترسند ولی تولید و توزیع فیلم های دارای حق تالیف (کپی رایت) بهمان میزان غیرقانونیست که تولید فایل های موسیقی MP3 در آغاز بود . بهترین شانس شما برای یافتن فیلم مورد علاقه تان با این فرمت (درکشورهای اروپایی و امریکایی) ملاقات «راهزنان سینمایی» در اوقات ديروقت شب يا در چت روم ها خواهد بود ! و اين ماجرا تا آن زمان که توزيع کنندگان (هاليوود) يقين حاصل کنند که چگونه مي توان اين فرمت را در قبال سارقين حق تاليف کنترل کرد ادامه خواهد داشت .
آينده ء MPEG-4
ــــــــــــــــــــــــــ
همانگونه که MP3 انواع آهنگ ها و ترانه هاي مورد علاقه ء ما را در حجم هاي بالا و در کنار هم در اختيارمان قرار مي دهد ، آينده بسيار هيجان انگيزست ! تا زماني که يک شرکت خلافکار يا يک دانش آموز ۱۶ ساله ء دبيرستاني مايل به مبادله ء فيلم MPEG-4 باشد ، تجارت غيرقانوني فيلم هاي داراي اين استاندارد چون آتشي لجام گسيخته دامن مي گشايد . همزمان با گسترش تقاضا ، تفنگ هاي قانوني صنعت فيلمسازي در تلاشي بيهوده دعاوي حقوقي بسياري براي متوقف ساختن اين موج را به دادگاه ها شليک مي کنند . «صنعت» تمام توان خود را براي فشار به سياستمداران جهت وضع قوانيني جهت «نگه داشتن غول در بطري» به کار خواهد برد . ولي ... به خاطر داشته باشيد که صنعت فيلمسازي به تحولاتي چشم خصومت دوخته که MP3 در صنعت موسيقي ايجاد کرد . چنان به نظر مي رسد که گويا صنعت فيلمسازي اين سناريو را پيش بيني کرده و ديوانه وار در جهت پيشگيري قانوني و سياسي از رشد و گسترش فرمت MPEG-4 آستين ها را بالا زده است . البته هرچند استوديوها پيش از اين هم ناتواني حيرت آور خود در تشخيص تغيير شرايط بازار را در برخورد با اينترنت و تشخيص معايب و محاسن آن اثبات کرده اند ، ولي بهرحال با اين کارشان سرعت گسترش اين فرمت را کند کرده و با تهديدهاي قانوني خود پيروزي آن را به تاخير مي اندازند .
صرفنظر از پيامد تکثيرهاي غيرقانوني فيلم ها (که مسلما" بايد چاره اي براي آن حتي همين حالا و در قبال نسخه هاي مغناطيسي ويديويي مسروقه انديشيد) ، MPEG-4 در را بر روي موقعيتي استثنايي براي فيلمسازان مستقل مي گشايد : «توزيع شخصي» . موقعيتي که با پديده ء «پروژه ء بلرويچ» (و فيلمسازي ديجيتال) براي فيلمسازي ايجاد شده مي تواند با پديده ء MPEG-4 تعقيب شود . ممکنست تکنولوژي در حال حاضر بدانجا نرسيده باشد ، ولي بزودي اين قله نيز فتح خواهد شد ، پس چشم به آينده داشته باشيد .
در آينده اي بسيار نزديک :
فيلم مورد علاقه تان را دانلود (Download) کنيد ، يا بر روي يک CD چد فيلم به آرشيو سينمايي تان اضافه نماييد .
پايان