نتايج پنجاه و پنجمين جشنواره ء بين المللي فيلم کان
۵۵مين دوره ء جشنواره ء کان در ۲۶ مي ۲۰۰۲ در شهر ساحلي کان فرانسه به پايان رسيد و جوايز جشنواره بشرح زير توزيع شد :
نخل طلا ي فيلمهاي بلند به فيلم «پيانيست» ساخته ء رومن پولانسکي از کشور لهستان تعلق گرفت . در «پيانيست» يک نوازنده ء پيانوي يهودي چيره دست در گتو (زندان نازيها) ي شهر ورشو اسير است و رنج و تحقير را تجربه مي کند . او هنگام جابجايي اسرا گريخته و در ويرانه هاي شهر مخفي مي شود ... و به کمک يک افسر آلماني نجات مي يابد . پولانسکي فيلم هاي بلند خود را از ۱۹۶۲ با فيلم «چاقو در آب» شروع کرد و با تعلق خاطر به سينماي تعليقي ضمن خلق آثاري چون : «تهوع» ، «وامپير کشهاي بي باک» (در ايران : ببوس ولي گازم نگير) ، «بچه ء رزماري» ، «محله ء چيني ها» ، «مستاجر» ، و ... «ماه تلخ» ، «دوشيزه و مرگ» ، و ... تابحال پنج بار در بخش مسابقه ء جشنواره ء کان در سالهاي ۱۹۷۲ با «مکبث» ، ۱۹۷۶ با «مستاجر» ، ۱۹۸۶ با «دزدان دريايي» ، ۱۹۹۴ با «کاملا رسمي» ، و امسال با «پيانيست» حضور داشته است .
جايزه ء بزرگ جشنواره (Grand Prix) به فيلم «مرد بدون گذشته» اثر آکي کوريسماکي از فنلاند تعلق گرفت . کوريسماکي نخستين بار در سال ۱۹۸۷ به جشنواره ء کان گام گذارده است . از او در جشنواره ء فيلم فجر «قرارداد با آدمکش» (۱۹۹۰) را ديده ايم .
جايزه ء بهترين بازيگر زن اين دوره به کاتي اوتينن براي بازي در فيلم «مرد بدون گذشته» تعلق گرفت ، وي پيش از اين فقط يکبار و در سال ۱۹۹۶ بعنوان بازيگر فيلم Kauas Pilvet Kaavat در بخش مسابقه ء جشنواره ئ کان حضور يافته است .
جايزه ء بهترين بازيگر مرد اين دوره به اوليوير گورمه براي بازي در فيلم «پسرک» ساخته ء برادران داردن (لوک و ژان پير) تعلق گرفت . اين چهارمين حضور وي در بخش مسابقه ء اين جشنواره بوده است . در «پسرک» او اسير پسربچه ايست که اگر در کارگاه نجاريش او را نپذيرد ، تعقيب مي شود ... در خيابانها ، در پلکان آپارتمانش ، و حتي در راهروهاي تالار شهر ! فرانسيس کيست ؟ چرا اينقدر به او علاقه دارد ؟ و چرا اين مرد بايد تا اين حد از «پسرک» بترسد ؟!!
جايزه ء بهترين کارگرداني به طور مشترک به ايم کوان تاک از کره جنوبي براي فيلم «Chihwaseon» وپل توماس آندرسن ازامريکا براي «Punch-Drunk Love» تعلق گرفت . نکته ء قابل توجه در مورد فيلم آمريکايي بازي درخشان آدام سندلر ست که پيش از اين يک کمدين سطحي شناخته مي شد ولي با بازي در اين فيلم توجه منتقدان سينمايي را بخود جلب کرده است .
جايزه ء بهترين فيلمنامه به پل لاورتي براي فيلمنامه ء فيلم «شانزده سالگي شيرين» ساخته ء کن لوچ اهدا شد . در اين فيلم مادر ليام در زندانست و قرار شده تا مصادف با سالروز تولد شانزده سالگي او آزاد شود . ليام قانع شده که اين بار زندگي متفاوت خواهد بود ، او روياي زندگي خانوادگي هرگز نداشته را در سر مي پرورد : ساختن محلي امن دور از دسترس دوست پسر «جين» محبوبش و پدربزرگ مجنونش ...
جايزه ء ويژه ء هيئت داوران به فيلم فلسطيني «امداد غيبي» (Divine Intervention) ساخته ء اليا سليمان تعلق گرفت که با سرمايه ء فرانسه ، مراکش ، و آلمان ساخته شده است . در اين فيلم مردي فلسطيني ساکن بيت المقدس عاشق زني فلسطيني ساکن رام الله است ، ايندو براي ملاقات هم و ازدواج به سوي هم مي شتابند و ملاقات بايد در مرز ممنوعه ء مناطق تحت تصرف اسرائيل صورت گيرد ... چرا بايد مرزهاي سياسي ، عواطف بشري را مخدوش و محدود سازند ؟ ...
جايزه ء ۵۵مين سالگرد باتفاق آراي داوران به فيلم «بولينگ براي کلمباين» ساخته ء مايکل مور از امريکا اهدا شد .
نخل طلاي فيلم هاي کوتاه به «Esoutan» اثر پيتر مزاروس و جايزه ء ويژه ء هيئت داوران اين بخش متفقا به فيلمهاي «يک فيلم بسيار بسيار صامت» ساخته ء مانيش جها و «سنگ فالي» ساخته ء جس روزنسوئيت تعلق گرفت .
جايزه ء دوربين طلايي به «Bord de Mer» اثر ژولي لوپز کوروال که در بخش شب کارگردانان نمايش داده شد و دوربين طلايي بخش نوعي نگاه به فيلم «ژاپن» ساخته ء کارلوس ري گاداس مکزيکي نمايش داده شده در همان بخش اهدا شد ، تماشاگران اين فيلم را «طعم گيلاس مکزيکي» لقب دادند .
جايزه ء اول بخش نخستين فيلم کارگردانان (سينه فونداسيون - Cinefondation) به فيلم «چهار روز» ادواردو والنته ء برزيلي ، جايزه ء دوم متفقا به فيلمهاي «تنها موميايي چشم آبي» اريک فورستيه ء فرانسوي و «KG براي بهتر يا بدتر» جن جانسون سوئدي ، و جايزه ء سوم به «سوالات يک کارگر مرده» اثر آيا سومچ اسرائيلي اهدا شد .
پ.ن.) با تشکر از آقاي سياوش ت. که در تصحيح «شفاعت اللهي» کاربردي اينجانب بعنوان معادل فارسي براي نام فيلم فلسطيني Divine Intervention ، به درستي اصطلاح «امداد غيبي» را پيشنهاد نمودند .